We proberen altijd om iedereen van een reactie te voorzien, maar gezien het grote aantal aanvragen leek het mij ook een goed onderwerp voor een blog. Want ik moet eerlijk bekennen het voelt iedere keer wel vervelend om iemand af te wijzen. Soms wordt er heel veel tijd in gestoken en komen er meerdere A4'tjes met tekst, foto's en soms filmpjes langs. Maar waarom gaan we er vaker niet dan wel op in? De reden is eigenlijk heel simpel. Sponsoring is erg kostbaar en sponsoring gaat om veel meer dan alleen ruitersportzaak geeft ruiter product en ruiter promoot zaak op internet, bij vrienden etc. Je bent als sponsor en gesponsorde echt aan elkaar verbonden.
Sponsoring in de paardensport
Er moet om te beginnen een klik zijn tussen de gesponsorde in kwestie en in dit geval ons als sponsor. Vaak gaat er al een langere periode aan vooraf waarin je elkaar beter leert kennen, de rijstijl en resultaten volgt en ook niet onbelangrijk het karakter van de gesponsorde. Een sponsorruiter moet namelijk echt een boegbeeld zijn voor je producten en dat komt in deze facetten terug. Tot nu toe hebben wij iedereen die wij wél ondersteunen op deze manier gevonden. Alle mailtjes en Facebook berichten ten spijt, sponsorruiter wordt je door persoonlijk contact te hebben met je sponsor. Nu gaat het er in de professionele wereld van sportsponsoring heel anders aan toe, maar ik denk dat voor iedereen tot aan internationaal 2* niveau wel opgaat dat de sponsoring in veel gevallen is ontstaan uit het feit dat sponsor en gesponsorde elkaar al langer persoonlijk kenden. Dit kan zijn door een klantrelatie maar ook omdat je elkaar simpelweg regelmatig tegenkomt en spreekt op concours, rijvereniging, etc.
Zoek een sponsor via persoonlijk contact
Wat moet je dus wel doen om gesponsord te worden? Ten eerste, vergeet mail, Facebook, etc. maar zoek persoonlijk contact. Bel, ga bij het bedrijf langs, etc. Ten tweede, Denk na over je pitch. Waarom moet juist jij door het betreffende bedrijf gesponsord worden? Wat heb je te bieden als gesponsorde (groot netwerk?, zichtbaarheid) en wat weet je over je sponsor (merken, meer op springen, dressuur, eventing gericht)? Ten derde, heb een lange adem. Wij, maar ik denk 99% van de bedrijven die ook dagelijks sponsorverzoeken ontvangen gaan niet over een nacht ijs bij het aangaan van een sponsorcontract. Zorg dus dat je in de picture komt en blijft.
Wees creatief
Ten slotte wil ik nog meegeven dat het je gegund moet worden. Eindeloos vragen of er al ruimte is voor sponsoring heeft geen zin. Zorg dat je op een positieve manier onder de aandacht komt en wees daarin creatief.
"I can't change the direction of the wind, but I can adjust my sails to always reach my destination, Jimmy Dean"